PRIVREDNI SAVETNIK INFORMACIONE TEHNOLOGIJE je od 1.9.2023 godine započeo sa distribucijom nove verzije poslovno-računovodstvenog softverskog rešenja Edicija „Mali poslovni programi 2“. U proteklih godinu dana u fokusu je bilo prebacivanje sa verzije 2.3 na verziju 2.4 pre svega onih korisnika koji su imali razvijane specifične dorade, a koji plaćaju naknadu za održavanje istih, budući da smo očekivali da će u takvim situacijama naše dodatno angažovanje biti najneophodnije. Ovaj proces se privodi kraju, pa je doneta odluka da se od 1.2.2025. godine na dalje verzija 2.4 tretira kao zvanična verzija Edicija „Mali poslovni programi 2“ i da se u narednih 6 meseci omogući prelazak sa verzije 2.3 na verziju 2.4 svim ostalim korisnicima Edicija „Mali poslovni programi 2“.
Radi boljeg razumevanja procesa prelaska sa verzije na verziju, u nastavku su navedena ključna pitanja.
Verzija 2.4 je razvijana pre svega zbog promena u tehničko-tehnološkom okruženju. Drugim rečima unapređene su verzije softverskih komponenti koje su ugrađene u MPP2 kao i verzije alata koje se koriste za razvoj. Eliminisana su rešenja i komponente koje se sa današnje tačke gledišta mogu smatrati zastarelim ili ne kompatibilnim sa okruženjem u kojem će softver raditi. Dodati su novi koncepti i funkcionalnosti koje će omogućiti dalji razvoj softvera u skladu sa zahtevima koje nameću korisnici, tržište i zakonodavac. Jednom rečju prelazak na novu verziju će omogućiti da softver u budućnosti drži korak sa razvojem tehnologije, potreba i generalno okruženja. Izmene obuhvataju ali se ne ograničavaju na:
- Integrisane su nove verzije korisničkih kontrola DevExpressa
- Podržane su najnovije verzije MS SQL severa i podržan je rad MPP2 na Azur SQL
- Unapređena je sigurnost komunikacije sa servisima uključujući i servis za ažuriranje aplikacije
- Razvijen je novi korisnički servis za komunikaciju sa korisnicima budući da je prethodni počeo da pravi probleme
- Promenjena je arhitektura aplikacije tako da bolje podrži rad aplikacije kao servisa
- Reorganizovana je i promenjena kolaboracija modula za obračun zarada i modula za upravljanje ljudskim resursima kako bi se obezbedila veća efikasnost i optimalniji rad, pogotovu za velike skupove podataka
- Uprošćene su neke verzije štampi dokumenta radi jednostavnijeg održavanja i mogućnosti modifikacije od strane korisnika ili korisničke podrške
- Promenjen sistem sertifikacije komponenti radi usklađivanja sa novim standardima u industriji
Sa tačke gledišta korisnika softvera, prelazak sa verzije 2.3 na verziju 2.4 je evolutivnog karaktera. Generalno govoreći korisnik neće primetiti značajne promene u konceptu softvera ili u načinu korišćenja. Moguće je da se neke stvari rade malo drugačije i moguće je da su neke vrlo specifične funkcionalnosti izmenjene zbog tehničko-tehnoloških, zakonodavnih ili zahteva koje nameće savremeno poslovno okruženje. U tom smislu, osim upoznavanja sa listom izmena funkcionalnosti i eventualno upoznavanje sa nekom promenjenom funkcionalnošću, ne očekujemo da je potrebna dodatna obuka.
Ne. Svi podaci ostaju u bazi podataka, samo se vrši njihovo usklađivanje sa novom verzijom baze podataka. Arhivu podataka svakako treba sačuvati pre ažuriranja, ali se ne očekuje niti predviđa nikakav gubitak podataka.
Korisnik koji nema posebne funkcionalnosti razvijane za svoje preduzeće ili nema neke posebne postavke u okruženju (restrikcije na primer, šeme za knjiženje, koristi CPP verziju MPP2 i sl), dakle korisnik koji koristi MPP2 samo sa uobičajenim funkcionalnostima koje MPP2 pruža, može preći sa verzije 2.3 na verziju 2.4 samo sledeći uputstvo koje se može preuzeti sa sajta: https://mpp2.rs/download-sekcija/pdf-uputstva/Uputstvo_za_instalaciju_MPP2_4.pdf
Korisnik koji ima dorade razvijane specifično za potrebe svog preduzeća treba da se javi korisničkoj podršci ili prodaji PS.IT-a da bismo proverili da li su te dorade usaglašene sa verzijom 2.4 i da li se za iste plaća godišnje održavanje.
Sam po sebi prelazak sa verzije 2.3 na 2.4 ne podrazumeva nikakve dodatne troškove. Trenutno važeća licenca ostaje važeća i za verziju 2.4 i nema nikakve doplate.
Dodatni troškovi mogu nastati u sledećim slučajevima:
- Ako se na zahtev korisnika softvera, lice iz korisničke podrške za MPP2 angažuje na instalaciji nove verzije ili ponovnu postavku radnog okruženja. Naknada se plaća po satu angažovanja korisničke podrške.
- Ako se na zahtev korisnika softvera, lice iz korisničke podrške za MPP2 angažuje na dodatnoj obuci za neke od novih funkcionalnosti koje se pojavljuju u verziji 2.4. Naknada se plaća po satu angažovanja korisničke podrške.
- Ako korisnik ima dorade razvijane za njegovo preduzeće za koje ne plaća godišnje održavanje, a koje se moraju usaglašavati sa verzijom 2.4. Budući da se za ovaj posao angažuje razvojni tim, posao se realizuje po principu ponuda-realizacija.
Razlika između verzije 2.3 i 2.4 je u ovom trenutku više tehničko tehnološka a manje funkcionalna. Ipak određene razlike postoje. Neke od krupnijih razlika su:
- Modul za preuzimanje elektronskih dokumenata. Probna verzija puštena besplatno u verziji 2.3, sada značajno dopunjena i usaglašena sa potrebama korisnika
- Modul za vođenje e-delovodnika i arhivska knjiga. Probna verzija e-delovodnika je postojala u verziji 2.3, ova je dopunjena na osnovu predloga korisnika i proširena elementima preuzetim iz zakona o arhivi i arhivskom materijalu.
- Nalog za službeni put. Izmenjen i proširen funkcionalnostima vezanim za službeni put u inostranstvu.
- Dodat je novi mehanizam za uvoz i izvoz podataka iz MPP2 kroz koji će biti ubuduće realizovani svi jednostavni uvozi i izvozi. Podržava primarno MS Excel. Za sada se mogu licencirati: uvoz partnera, uvoz artikala, uvoz izdatih računa, uvoz osnovnih sredstava, uvoz podataka o licima, uvoz karneta…?
- U KIR je dodata podrška za ručno povezivanje delimične isporuke sa avansnim računom po ugledu na KPR. Stara funkcionalnost povezivanja preko predračuna je zadržana.
- Omogućeno je da se KIR 10 ponaša kao devizna delimična isporuka
- Potpuno je zamenjena i dopunjena funkcionalnost za obračun srazmernog odbitka
Korisnik koji ima dorade razvijane specifično za potrebe svog preduzeća treba da se javi korisničkoj podršci ili prodaji PS.IT-a da bismo proverili da li su te dorade usaglašene sa verzijom 2.4 i da li se za iste plaća godišnje održavanje.
Nije moguće vratiti se sa verzije 2.4 na verziju 2.3 bez gubitka podataka koji su uneti na verziji 2.4. Drugim rečima ako je potrebno iz nekog razloga (mada je takav razlog teško zamisliti) da se verzija aplikacije vrati unazad, podaci se vraćaju na poslednju sačuvanu arhivu podataka sa verzije 2.3.
U principu korisnik može da ostane na verziji 2.3 koliko god želi. Ono što je bitno razumeti je da će PS.IT od 1.7.2025. godine prestati sa razvojem novih funkcionalnosti i izbacivanjem izmena i dopuna za verziju 2.3 i na dalje će razvijati samo verziju 2.4. Već sada se nove funkcionalnosti implementiraju samo u verziju 2.4, dok se u verziju 2.3. ubacuju samo neophodne zakonske izmene. Dakle, dokle god preduzeću nisu potrebne sadašnje i buduće nove funkcionalnosti i usklađivanja sa zakonskom regulativom ili dorade i proširenja funkcionalnosti, ima mogućnost da ostane na verziji 2.3. Logično je očekivati da će se svi korisnici pre ili kasnije, a da bi mogli ažurno i efikasno da koriste aplikaciju, morati prebaciti na verziju 2.4.